mos.JPGمی‌دانم آن‌ها که باید بدانند می‌دانند ولی فکر کردم شاید یکی باشد مثل خودم که در جنب و جوش زندگی فراموش کرده باشد سری بزند شهرکتاب کامرانیه جیب‌هایش را خالی کند دوره دو جلدی «کتاب مستطاب آشپزی» جناب نجف دریابندری را بخرد. می‌گویند آشپزی هنر است و آشپز هنرمند و راست هم می‌گویند. «...علما و عقلا و غیره از قدیم و جدید چنین دادِ سخن داده‌اند که آشپزی یکی از هنرهایی است که درجه‌ی پیشرفت فرهنگی جامعه را نشان می‌دهد، و این هنر می‌تواند به مراحل بالایی از ظرافت و زیبایی برسد، چنان‌که در بسیاری جوامع و در دست بسیاری از بانوان – و گاهی آقایان – رسیده است. در این صورت آشپز خانواده نه تنها سفره‌ی خانواده‌ی خود را به نمایشگاه هنر آشپزی مبدل می‌کند، بلکه خود او هم هنرمندی خواهد بود که از کار خود لذت می‌برد و دیگران وجودش را مغتنم خواهند شمرد؛ و از نگارنده بشنوید که در دنیا به هیچ‌کس به اندازه‌ی خود هنرمند خوش نمی‌گذرد...» (از مقدمه کتاب)
نجف‌خان همه‌چیز را از سیر تا پیاز توضیح داده است، از چگونگی درست کردن نیمرو «...سفیده‌ی تخم‌مرغ باید ببندد ولی زرده کاملاً نرم باشد...» تا شیرین‌پلو تا غذاهای فرنگی و روسی و غیره. از همان اول که آقا این کفگیر است و سیب‌زمینی این‌طور خلال می‌شود تا سوفله و گراتن. آن‌قدر دقیق و با حوصله نوشته است که آشپز ناشی‌ای مثل من که به زور گلیم خودم را از آب بیرون می‌کشیدم ملتفت شود قضیه چیست و هر از گاهی چیزهایی بپزد که خودش شاخ دربیاورد که عجبا.
حین مطالعه کتاب از طنازی جناب دریابندری بی‌نصیب نخواهید ماند.


نظرات:

پس يه كتاب فوايد گياه خواري صادق هدايتم بخر


وقتي در تداركش بود مجله زنان يه مصاحبه خوندني باهاش كرد خيلي ازش خوشم اومد.
پس جلد دومشم اومده:)


تا اونجا كه يادمه حسابي جيبو خالي مي كنه!


سلام میرزا. خسته نباشید. چندروز پیش رفته بودم فرودگاه وین دنبال یکی از دوستان(که از تونس آمده بود). شب در وبلاگ شما دیدم که شما هم همزمان در فرودگاه بوده اید. البته نمی دانم که امکان خروج از سالن ترانزیت موجود می بود یا نه ... اما با خودم گفتم، انشااله دفعه دیگر.
شب بخیر.



صفحه‌ی اول