حدود یک‌ماه قبل جناب ابوی به اطلاع‌مان رساند شهریور به قاعده دو هفته خانوادگی عازم چین هستند، از آن‌جا که ما عضوی از آن خانواده محترم هستیم طبعاً و قویاً وحدت فرمودیم. طبق اخبار واصله از تبریز آخر همین هفته تشریف خواهیم برد آن مملکت و یک هفته‌ای در پکن، چهار روزی در شانگهای و سه روزی در جای دیگری که فقط یادم می‌آید آخرش «چو» داشت و گویا پارچه فراوان دارد رحل اقامت خواهیم افکند. باز هم طبق اخبار واصله در هر کدام از شهرها نصف مدت اقامت وظیفه خطیر گردش بر عهده مسؤولین صددرصد محترم تور بوده و بقیه روزها و شب‌ها مسافرین خود دانند. بعد از مدت زمانی تأمل و تفکر نتیجه گرفتیم در مورد این مملکت هر چه می‌دانیم یا در رسته‌ی اقتصاد است یا در باب سیاست و از اجتماع آنجا هیچ نخوانده‌ایم و نمی‌دانیم انتظار چه باید داشته باشیم و آن نیمه‌ی عاطل سفر را باید چه کنیم. لذا درخواست می‌شود اگر سفرکرده‌ای به آن دیار مرجعی، سایتی، کتابی سراغ دارد یک ندایی به ما دهد بلکه از این ظلمات رهایی پیدا کرده صراط مستقیم را یافته، مسعود و کامیاب شویم. در همین چهارچوب به نتیجه دیگری هم رسیدیم که هیچ بلاگری از چین نمی‌شناسیم، هر چند جناب گوگل آنالیتیک اعتقاد دارند این وبلاگ از آنجا بازدید کننده دارد ولی گمانم آن هم ره‌گم‌کرده‌ای باشد. ما در هر ده‌کوره‌ای از اروپا بالاخره چند نفر آشنا پیدا کردیم ولی آنجا گمانم کمی احساس غریبی کنیم. چه می‌شود کرد، چرخ گردون است دیگر.

دم‌نوشت: کسی حوصله کرد بیاید ما را از این مسند سلطنت بکشد پایین خسته شدیم از بس خودمان را جمع بستیم.
نکته: بیخود نمی‌گویند ملت شکمویی هستیم. باور نمی‌فرمایید به کامنت‌دونی مراجعه فرمایید. بابت رهنمودها از تمامی حضرات و کودتاچیان تشکر می‌فرماییم.


نظرات:

خوش بگذره ميرزا. فرصتي پيش آمد اگر، از آنجا به رسم الخط زيباي چيني آپديت كنيد.


میرزا جان به سیاق سوته دلان و داش حبیب باید خدمت حضرتت عارض شوم که دیر رسیدی اخوی.... تادو روز پیش که کودتا شد کار و بار بساط چیدن و واچیدن سلطنت پر رونق بود. حالا باید بنشینی به انتظار تولد رمضانی با مخ که آن هم در این عصر فرار مغزها بس بعید در نظر آید.
ارادت.


بنده شخصا همینجا اعلام کودتا کرده، دولت را از شما تحویل میگیرم. فعلا بگذارید کمی به اعدامها برسم، شما هم همین دور و بر بپلکید، تکلیفتان را شخصا روشن خواهم کرد!


مي گم يادتون نره كه نوشتن ميرزا پيكوفسكي را به زبان چيني (با الفباي چيني) هم ياد بگيريد! ;)/ سفر خوبي داشته باشيد.


كنسرو ببر داداش .غذاهاش ناجوره


اولا کنسرو را فراموش نکنید اعلی حضرت...دوما بوی روغن غذاهایشان شامه مبارک را آزار خواهد داد...تدبیری بیندیشید. سوما پل عابر پیاده شان از زیر زمین است...جل الخالق! چهارما اختلاق طبقاتی بدجوری تو چشم و چارتان خواهد زد...انشالله که خاطر مبارک آزرده نگردد. پنجما ما که در ان دیار کفر پرسه می زدیم بلاگ اسپات به کل فیلتر بود!! قدر اینترنت ایران را بدانید همی. باقی بقایتان...لابد جان هم فدایتان:))


آقا من هنوز اونجا نرفتم ولی حتما یه روز می رم. به چین می گن بهشت تاریخ نویسا چون 3000 ساله هر اتفاقی که افتاده رو ضبط کردن. اگه می خوای خلاصه ای از تاریخ چین بدونی تو جلد اول تاریخ تمدن ویل دورانت (مشرق زمین گاهواره تمدن) یه فصل کامل درباره چین هست. سفرنامه مارکوپولوی فقید هم که دید ونیزی به چین داره رو فراموش نکن. يه سري هم به http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Revolution_-_China بزن كه درباره انقلاب فرهنگي چينه كه گمانم يكي از مهمترين پديده هاي تاريخ معاصرش بوده


خوش بگذره زياد.


از تبريز.
اطلاعي در دسترس نيست.
تمام.


گفته‌بودم اگر از مصدر وزارت راه و ترابری استيضاح‌ات کنند، دچار اسکيزوفرنی مزمن می‌شوی... کدام سلطنت؟!


یکی می گفت: همه چینی ها ژاپنی اند!
خودم اطلاعات بیشتری از چین ندارم.
سفر بخیر


ميرزا جان...

ما قمست نشده است بريم ولی والّله تورنتو خودش يک پا چين است و ما کلی دوست چينی داريم و خوب چون شکمو بوده به شما پيشنهاد می کنم که اصلاً به حرف اینها که می گويند کنسرو ببريد و اینها گوش ندهيد که واقعاً عجب آدم های بی ذوقی پيدا می شوند.
شانگهای از باقی ایالت های غذاهايش بسيار به ذايقه ما ایرانی ها جور در می آيد.
سوپ ترش و تند يا همان هات اند ساور سوپ در شانگهات محشر است. همه محله های توريستی هم می فروشندش. این سوپ در بعضی مواقع حاوی گوشت خوک است که اگر ملحظات دينی داريد خواش کنيد که بدون خوک که چينی اش را نمی دانم اما انگليسی اش همان پورک است به شما سرو کنند.
چون خوک کباب شده را در مرحله نهايی می ريزند توی سوپ می توانيد بخواهید که نرزيند. این سوپ درونش ساقه بمبو-توفو-فلفل سبز--سبزيجات مختلف- مقدار زيادی فلفل- سرکه و گوجه دارد. در ایالت شانگای سوپ را معمولاً با آب مرغ می پزند. شما اگر این سوپ را امتحان نکنيد نصف عمرتان به فنا است.
از ديگر غذاهای معروف شانگهای دامپلينگ است که يک چيزی در همان مايه های پيراشکی گوشتی خودمان است اما بخار پز می شود. يعنی اول خمير را باز می کنند و بعد گوشت و سبزيجات را درون آن می ريزند و بعد می گزارند که در سبد های بمبو روی برگ موز يا حالا برگ ديگرو بخار پز شود. این دامپلينگ ها را بعد با سس تند و ترش سرو می کنند. به شما خوردن دامپلينگ ميگو را شديداً توصيه می کنيم. يک نوع ديگر غذا هم هست که دامپلينگ گوشت را که شامل گوشت چرخ کرده و پيازچه است را اول بخار می دهند و بعد سرخ می کنند...این غذا واقعاً محشر است و مختص شانگهای است.
ديگر غذای معروف شانگهاه همان شانهای نودل است که يک سری رشته های کلفت مثل رشت آشی خودمان است که با سس سويا و سبزيجات و يک نوع گوشت می خورند. به شکل سنتی اش با خوک است ولی من با ميگو و مرغ ترجيح می دهم.
در ضمين چينی ها گوشت گاو را قبل از پختن در جوش شيرين می خوابانند که به همين دليل بعد از پختن يک حالت نرم اما پلاستيکی می گيرد. من این را دوست ندارم.
مرغابی کباب شده هم يادتان نرود.
در ضمن اینجا در خارجه از این کتاب های انگليسی به چينی می فروشند که چون زبان شانگهايی ها کمی فرق دارد بهتر است همان خود شانگهاه از این کتاب ها بخريد.
من خودم دهانم آب افتاد...عجب خيکی شکمويی هستم واقعاً.


آقا این هم عکس هاش که اگر نتوانيستيد ديکشنری پيدا کنيد از روی قيافه شناسايی کنيد.
سوپ هات اند ساور
دامپليگ ميگ
http://static.flickr.com/40/116968885_e2491877f4.jpg
دامپلينگ گوشت
http://static.flickr.com/12/15866046_7aa6176347_o.jpg

شانگهای نودل
http://www.yummyweb.com/images/images_prod/53/30.jpg
اردک کباب شده
http://www.gwiv.com/ChineseBBQTour4.jpg

-----------------
میرزا: از توضیحات مبسوط و لذیذ شما از صمیم قلب تشکر فرموده، قسم یاد می‌کنیم تا همه‌ی این موجودات مذکور را نچشیم بازنگردیم.


سام علیک

توصیه می شود به جای بار زدن کنسرو آدرس رستوران های زنجیره ای استکبار جهانی را از هتل محل اقامت بپرسید.

با اینکه غذاهایشان اصلاً به ذائقه ایرانی جماعت خوش نمی آید ولی چین رفتنتان چه فایده ای دارد اگر تجربه مهمترین قسمت فرهنگشان را به کل حذف کنید.

در مراکز خرید و جلوی هتل تعداد متنابهی گدا -بسته به این که چه زمانی از شبانه روز باشد - به شما آویزان خواهند شد و اگر اشتباه کنید و به یکی پولی بدهید آنهای دیگر تا خود تهران دنبالتان می آیند.

این وب سایت هم بد نیست اگر حوصله داشته باشید.
http://www.china.org.cn/english/TR-e/33.htm

در زبان چینی چیزی به اسم بله یا خیر وجود ندارد. معمولا جواب مثبت را با تکرار فعل اصلی جمله به صورت مثبت و جواب منفی را با تکرار فعل اصلی جمله به صورت منفی میدهند.
مثلاً بودن یا نبودن را اگر جواب بله باشد می گویند بودن و اگر خیر باشد می گویند نبودن! اولش خیلی سخت است سر دربیاورید که بالاخره جواب چی است ولی کم کم عادت می کنید.
You: Can you give me discount?
Chinese guy: I give
You: you give me what?
Chinese guy: for discount
You: Huh… will you Belakhareh give me discount or not?
Chinese Guy: I give … (in Chinese) gire che khengi oftadimha

سفر خوش

------------------
میرزا: به خصوص این بند آخر فرمایشاتتان بسیار مهم است. بسیار ممنون.


راستش چند سال پيش يكي از اقوام كه به مانند شما با اين زبان داراي مسندي دولتي بودند و در راس هياتي بلند پايه به آن ديار باقي شتافته بودند، قايمكي به سمت شهري رفته بودند كه گويا يك ورش آلت مرد مي پرستيدند و طرف ديگرش آلت زن _ البته اگر موجود تصور كنيد _ و عكسهايي هم از مجسمه هاي طويل و عريض اين خدايگان گرفته بودند و با اين سن سالشان _ حدود شصت سال _ و ريش و پشم دولتي چه شوخيهاي روده بري هم دور از چشم متوليان معابد اين بت گونه ها كه در اندازه مختلف شاخته شده بودند هم انجام داده بودند. ما كه شرممان شد نگاه كنيم. در هر صورت خواستم بگويم بلاد غريبي ميرويد و نائب و زياره هستيد. البته ميدانيم و حسابي جاافتاده برايمان بعد از انهمه سفرنامه هاي كفرآميز جنابعالي كه شما به بوي كباب و ما يا من حقير به بوي كباب يا آلت!!!!


پس دوباره سيستم اينجا سفرنامه اي خواهد شد به سلامتي و ميمنت . تا دلت بخواهد معبد است و خدايان ريز و درشت شبيه هم . خوش بگذرد . سر فرصت انقلابي مي كنيم و اين تخت شاهي نجاتت ميديم :)


والله ما كه تا حالا به اين بلاد چين كه مي گوييد سفز نكرده ايم ولي گويا بايد مواظب باشيد...هر چي بهتان دادند نخوريد چون يك دفعگي مي گويند سوسك بود يا هشت پا يا قورباغه و يا حتي بامبو!........
راستي اگر زماني قصد نزول اجلال به قزوين و توابع را فرموديد جان نثار در خدمتم!


دوست عزيز
سفر خوش. لذت زياد خواهيد برد . غذاهايشان رنگارنگ است غذاي جسم و روح.
"شانگهاي ميٍينٍ ُShanghai Mein " را توصيه ميكنم.
آن شهر با "چو" هم حكما در استان " ژ جيانگ Zhe Jiang " كه مهد پارچه چين است قرار دارد كمتر از نصف روز از شانگهاي راه است اما هوايش بسيار تميزتر.


BLUEMERROW عزيز گفتن بله و خير در زبان چيني اصولا با گذاشتن حرف منفي يا مثبت در مقابل فعل انجام ميشود. مثال
Q: Do you have time
A: Not have..


ُ Sibil عزیز خوک به چینی "جو رو ZhuRou" است گفتم شاید دوست داشته باشید که بدانید.

در پایان میرزا پیکوفسکی به زبان چشم بادامیها چیزی شبیه به این نوشته میشود
米在批扣死可以
عنایت داشته باشید که این خرچنگ غورباقه بالا برگردان آوایی میرزا پیکوفسکی و "MirZai Pi Kou Si Kiyi" خوانده میشود و قاعدتا معنایی ورای اسم حضرت عالی دارد.

موفق و شاد باشید



صفحه‌ی اول