گرگوری مرد قد بلندی است. نزدیک‌های چهل، سر و ظاهری معمولی دارد و در نگاهش اکثراً ملال و اگر خوش‌شانس باشی کمی شور می‌بینی. یک ذره شکم دارد که با توجه به چهارستون باریکش خبر از رودهای خروشان آبجو می‌دهد. تازه دارد دستم می‌آید که این دپارتمان فلسفه یحتمل تنها دپارتمانی این اطراف است که طنز نه تنها منفور نیست، بلکه حتی ازش استقبال می‌شود و عاشق مطایبه هستند ملت. گرگوری که حتی با شوخی‌های رایج هم شوخی می‌کند. اگر یک استاد قرار است کمی گیج بزند و عجیب باشد، این حتی با همین کلیشه هم شوخی می‌کند. یک کاغذی جلسه اول دستمان داد که قالب مقالات چطور باید باشد. بند اول نوشته اگر مقاله چند ورق است از گوشه بالا سمت چپ منگنه کنید. بعد هم نوشته اگر منگنه ندارید یکی بروید بخرید و دو خطی در مورد فواید منگنه توضیح داده. حالا این ترم دارد مبانی حساب، نوشته‌ی فرگه را درس می‌دهد. آن روز بعد از توضیح کنایه‌های فرگه به جان استوارت میل، رسیده بود به انتقادات فرگه به جناب کانت. بعد ساعتش را نگاه کرد دید وقت دارد تمام می‌شود. دیر وقت بود، حوالی نه شب، بیرون سرمای هزار درجه زیر صفر، برف، بوران. گچ را گذاشت روی تخته و هم‌زمان گفت «کانت در دو دقیقه»، بعد یک پوزخندی زد و گچ را برداشت.


نظرات:

like


big like braye jenabe garigori


سلام
با توجه به این پست، دارین فلسفه می خونید، درسته؟
راستش من یه سوالی داشتم که شاید شما بتونید کمکم کنید. من کامپیوتر خوندم، هوش مصنوعی. توی رشتم موفق هستم و کار می کنم. دارم خودم را برای اینکه دکترا قبول شم حاضر می کنم.
اما خیلی فسفه دوس دارم، به سرم زده دکترا را بی خیال شم برم فوق فلسفه بگیرم. نمی دونم این تصمیم چقد درسته. با توجه به اینکه کتابهای فلسفه ای هم که خوندم خیلی تخصصی نیست، فلاسفه بزرگ و داستان فلسفه برایان مگی، لذات فلسفه و داستان سوفی. می دونم خنده داره ولی راستش حتی توی دوره لیسانس هم دلم می خواست رشته فلسفه بخونم.
ممنون میشم راهماییم کنید.
---------
میرزا: من فلسفه نمی خونم. یکی دو درس در دانشکده‌شان برداشتم. برای فلسفه خواندن به نظر من نیازی به دانشگاه رفتن و مدرک گرفتن نیست. فقط در حالتی باید رفت مدرک گرفت که بخواهی استاد دانشگاه بشوی. می‌شود به موازات رشته، محض تفنن و دنبال کردن علایق آدم فلسفه بخواند.


حالا توی دو دقیقه درباره کانت چی گفت؟
----------
میرزا: نگفت. ماند برای هفته بعد.


ممنون


سلام و عرض ارادت فراوان
دیدن نام وبلاگ شما در لیست 11 وبلاگ برتر جشنواره سفرنامه نویسی مرا به سرک کشیدن به این دنیای مجازی واداشت. بی شک انتخاب شایسته ای بوده و شایسته تر روزی است که وبلاگتان را یکی از سه وبلاگ نهایی ببینیم دوست خوب.
سلامت باشید و موفق. در پناه حق


بسیار زیبا.



صفحه‌ی اول