از این کشور زیاد نوشتم، شاید چون هیچ‌جا این‌همه طولانی علاف نمانده‌ام. این یادداشت را می‌نویسم و تمام.
در ترکی استانبولی به بیمارستان می‌گویند «حاستانه». همیشه مشکوک بودم این چه کلمه‌ای است. نه شبیه ترکی است، نه فارسی، نه عربی، نه انگلیسی، نه فرانسه. این‌جا روشن شدم. در اصل خسته‌خانه بوده (خسته به معنای مجروح بوده در اصل) و در نتیجه کلمه‌ای فارسی است. در ترکی استانبولی خ ندارند و خ‌ها تبدیل می‌شوند به ح، مثلا به خلیل می‌گویند حلیل و قس علی هذا، خسته‌خانه شده حسته‌حانه و بعد حاستانه. چند بازی جزیی دیگر در ترکی استانبولی انجام شده و نتیجه اینکه همه موافقند ترکی استانبولی از ترکی آذربایجان یا ایران بسیار شیرین‌تر و گوش‌نوازتر است و مانند فارسی خودمان، اگر کسی زبان را نفهمد باز چندان ناهنجار نیست. برایم جالب بود یک خ چقدر موثر است.
دیروز روز شهدا بود. می‌گویند ۳۱ مارس ۱۹۱۸ ارمنی‌ها به آذربایجان حمله کردند و نسل‌کشی کرده‌اند. می‌گویند فقط در تفلیس دوازده هزار نفر کشته‌اند. دیروز تلویزیون فیلم‌های قدپمی‌ای از جسدهای باقی مانده از قتل‌عام نشان می‌داد. می‌گویند اگر قرار است نسل‌کشی ارمتی‌ها (که اینجا می‌گویند دشمن ازلی بهشان) توسط ترک‌های جوان عثمانی در همان دوره به رسمیت شناخته شود، این نسل‌کشی نیز باید مطرح شود. این‌ها هنوز منتظر بازگشت قره‌باغ به آذربایجان هستند و در نقشه‌هایشان آنجا را هاشور می‌زنند و می‌نویسند تحت اشغال دشمن.
امروز آفتابی است و از بادی که باعث شده اینجا را بادکوبه بنامند (و بعد خلاصه شود به باکو) خبری نیست. مردم ریخته‌اند در کوچه و خیابان و اسکله پر است از دختر پسرهایی که با خجالت آمیخته به سرکشی دست هم را گرفته‌اند.


نظرات:

دوست عزیز ! نام درست آذربایجان شوروی همان آران = اَران=شروان است ضمنا اگر چه که هم آنها هم آذری های ایران هم مردمان آناتولی=ترکیه همه ترک زبان شده اند از نژاد ترک نیستند درست مانند مصر و اردن و لبنان و سوریه که تحت استیلای عربها زبانشان عربی شد اما از نژاد عرب نیستند ... خلاصه ارانی ها را آذری نخوان و هیچکدام را هم ترک نخوان ...خدا چنگیز را لعنت کند


اینا با تاتارا فرق دارن...خیلی خوشگلترن.


..موفق باشید و شاد


ميرزا پس عكس چي؟


جالبه ! همه جا همه چيز وارونه است ف اصل داستان كجاست پس؟


واقعا حیف که انقدر با ارمنی ها دشمنند. ارمنی ها آدمهای نازنینی هستند و دخترانشان هم خیلی ناز! اگر می شد باید کاری میکردیم زاد و ولد اینها در ایران بیشتر شود!


سلام
خوبه احمدي نژاد اونجا نيست كه بگه كشتاري در كار نبوده و همش يه افسانه اس
خوش بگذره افندي


آران چيز من در اوردي است تركها از درياي سياه تا چين هستند.و همه تركند


هر سال در همين ماه سالگرد كشتار وحشيانه ارمني ها به دست عثماني ها برگزار مي شه . مي دونستين ؟



صفحه‌ی اول